fredag 30 januari 2009

Som hittat...

Fast tvärtom...
643 kr skulle mitt "Nuskajagfödabarnochhabekvämasakerpåmig"-kit gå på.

H&M äger.
Snorbilligt!

Pyjamasbyxa, 149:-.
Jag tänkte satsa på stl L, bara för att mysa lite extra, och så vet jag inte hur något ostretchigt i stl M mår på min kropp efter den här vändan. ;)

Mjukisbyxa, svart, stl M, 98:-.

2-pack amningslinne. 198:-. Jag tänkte två stycken 2-pack.
Stl M.

Jag avvaktar med eventuell beställning till sambon är hemma och får säga sitt.
Han pratade om någon tröja eller flera som han ville ha.
Dessutom vill jag ha en munkjacka, och kanske lite bekväma nya hipsters.
Amnings-bh från H&M kan jag fetglömma.
Jag vet inte var jag ska hitta en i typ 70F/G. :(
Tips?

Att köpa.

Jag har en grej för listor.
Jag älskar att planera och skriva listor. Ska någonting göras i en grupp så är jag oftast först där och antar just denna syssla.
Så även när jag planerar nu.

Jag knåpade ihop en knappt överambitiös lista på saker jag vill ha inhandlade och klara innan bebis ankomst.

Har jag missat någonting du tycker är viktigt?
Hojta till. ;)

Det här är min baslista. Mer bebiskläder tillkommer ju. Men jag vill också veta att bebis mår bra och klarar sig från t ex höftfluxation, där det kan bli problem att kränga på bebis vissa kläder.

Jag har också bonuspunkter som inte står med, som Hoppgunga, Lära-gå-vagn och Gå-stol. Sådant hade jag till sonen och han var ju uppe och sprang innan 9 månaders ålder. :)
Men vi får se. Det är ju ett bra tag kvar. ;)
  • Barnvagn (beställd 11/1, uthämtad 23/1)
  • Babysitter
  • Skötbord+skötbädd
  • Madrass till vaggan
  • Täcke, kudde, lakan till vagn
  • Täcke, kudde, lakan till vagga
  • Babyfilt(ar)
  • Amnings-bh, 3 st
  • Amningsskydd
  • Amningströjor, 4-5 st
  • Apotekets nattbindor
  • Bodys
  • Bebisbyxor
  • Sparkdräkt
  • Mössa
  • Tossar
  • Strumpor
  • Tunn overall
  • Bärsele eller bärsjal
  • Febertermometer
  • Nagelvårdsset
  • Mjuk hårborste/kam
  • Badbalja+termometer
  • Badcape
  • Blöjhink eller pedalhink
  • Vagnleksak
  • Nappflaska för eventuell mjölkersättning, inkl mjölkersättning (efter förlossning)
  • Bröstpump (efter förlossning)
  • Amningskudde (efter förlossning)
  • Babygym
  • Trappgrind, 2 st
  • Tvättlappar
  • Frottéhaklappar
  • Flaskborste (efter förlossning)
  • Mjukisbyxa till mamman
Som du ser kan inte allt inhandlas INNAN bebis, t ex amningsprodukter/hjälpmedel.
Jag vet ju inte till säkerhet att jag kan amma med implantaten ännu. Det är ju dumt att ladda upp med pump, amningskudde och en garderob amningskläder och bh-ar.
Så jag tänker mig en amnings-bh innan förlossningen, för enkelhetens skull.
Likaså mjölkersättning och flaska.
Det kanske är dumt att slänga ut pengar på detta ifall allt funkar som det ska. :)

onsdag 28 januari 2009

Bevisligen...

Så är jag bara dum i huvudet.
Men det ÄR hormonerna.

Härom morgonen hörde jag att någonting rasade.
Jag vankade nerför trappan och in i badrummet för att fråga sambon vad som ramlat ner och ser ett täcke av tuttar på badrumsgolvet.
Jag tror honom.
Han tittar inte på tuttar så fort jag vänder ryggen till.

Tidningarna KAN ramla ner bara sådär ändå. :)
*dum*

Men det betyder inte att jag mår bra av det...

Vecka 31

30+0
Vikt: 79,1 kg

Kanske börjar du bli något glömsk.
Ju närmare förlossningen du kommer, desto mer vänder du din uppmärksamhet mot ditt ofödda barn.
Naveln sträcks ut mer och mer, eventuellt börjar den puta ut. Efter förlossningen återfår den sitt normala utseende. Det kan vara bra att veta: Hur andfådd du än känner dig får barnet tillräckligt med syre.

Barnet är ca 28 cm långt från huvud till stjärt och vikten ungefär 1,8 kg.
Generellt har barnets kropp vuxit klart, men det behöver fortfarande gå upp i vikt.
Hjärnan lägger in en högre växel nu i slutet, för att hinna växa färdigt. Lungorna är det organ som blir färdigt sist.

Barnets ögonfärg bestäms ungefär vid den här tiden, men det kommer inte att visa sig förrän sex till nio månader efter födseln. För att pigmenten i ögonen skall färdigbildas behövs det nämligen ljus.
Vithyade barn föds i regel med mörkblå ögon och det kan dröja månader innan den verkliga färgen visar sig. De flesta mörkhyade barn föds med bruna eller mörkgrå ögon, som sedan blir mörkare bruna eller svarta under första året. Men just nu förbereds ögonen för livet efter födseln.
Ögonlocken är ofta öppna när barnet är aktivt och pupillerna i ögonen vidgas och krymper när det rödaktiga ljuset skiftas och filtreras genom livmoderväggen. Barnet stänger ögonlocken när det är passivt och sover.

Har du och din partner bestämt er för att förbereda er noga inför förlossningen så är profylaxkurs en bra förberedelse. Genom att förbereda er fysiskt och mentalt inför er förlossning ökar er känsla av trygghet och kontroll och ni bäddar för en fin förlossning. Har ni inte bokat er ännu är det inte för sent.

måndag 26 januari 2009

Att föda barn?

Ja, vad ska jag säga?
Jag tog en "snabb" promenad ner till Solna Centrum på lunchen. En tur till Apoteket och garnbutiken.
På vägen tillbaka så kändes det på fullt allvar som att det hängde ett bebishuvud mellan benen. Det var ett enormt tryck nedåt. Inte smärtsamt, inte alls, men tryck. Tungt.

Ska jag bli helt imobiliserad nu?
Jag föreslog till och med för sambon igår att jag skulle gått från hans jobb till mitt imorse, men han ansåg sig veta bättre och körde mig fram till dörren här.
Och ja, tur var väl det.
Den promenaden är inte att leka med.
Imorgon blir jag förmodligen avsläppt utanför hans jobb, men får nog ta mig till närmsta busshållplats för att ta sossecontainern fram till dörren här.

Det stör mig.
Med farten.
Tempot.
Jag är van att det ska gå undan.
Promenaden till Centrum, handlandet och tillbaka borde ha gått på max 25 minuter. Lite mer än 45 minuter senare stod jag här och försökte kränga av mig jackan och slog mig pustande ner på min stol.
Varför fortsätter jag intala mig själv att jag ska orka mer än min kropp kan?

söndag 25 januari 2009

Pop, goes my... button...

Jag tänkte bjuda på en sån där bild jag inte normalt bjuder på. Den visar sådant jag inte trivs med.
Men "måste" då jag tycke att det är lite roligt.

Förutom att magen liksom sitter brett nertill, så ger mitt ärr en skarp kant, och om ni kikar noga, en bit under min nybyggda, numera platta, navel, så ser man en liten buckla utåt.
Det är min gamla navel, som putar mer och mer ut för varje vecka som går.
I vissa vinklar kastar den en skugga som minst sagt tål att ifrågasättas. :)



Bristningarna är sonens gamla. Inga nya hittills för denna graviditet.

Vi kör en misslyckad, "vanlig", magbild också.
Ignorera kamerasnörets vackra skugga och röran som skymtas. ;)

Ska jag vara ärlig orkade jag inte fiffla, röja och hålla på. ;)
En fick duga.

Vecka 29+3.

fredag 23 januari 2009

Ajdå...

Jag ringde BM.
Hon tog det jag sade på blodigt allvar, skrev upp allt vilt, då jag hörde smattrandet på tangentbordet, och sade att jag borde ha ringt förlossningen igår när sammandragningarna var igång.
Skulle jag känna av det regelbundet igen så ska jag direkt ringa till förlossningen och höra om jag ska åka in.
Hejja skrämma upp stora C? :(

Men hon gjorde det nog av en anledning.

Jag nämnde även att foglossningen känns lite värre, samt fick ändrad tid för nästa besök.
3 februari.