lördag 9 augusti 2008

Burn, baby burn!

Jisses en sådan halsbränna jag har.
Jag har känt av det lite varje dag i 1½ vecka men ikväll är det helt galet.
Det bränner, svider och är så obehagligt man kan tänka sig.

Vid 18.30 åt jag middag, inga mängder, jag höll mig kort och enkelt till en varmkorv med bröd, och nu är jag HUNGRIG men kan inte få i mig ens små äppelskivor jag försökt med.
Hungern gör mig illamående. Halsbrännan gör mig illamående.
Det känns nästan som att halsbrännan samtidigt gör mig hungrig.

Jag måste, på riktigt MÅSTE, kila förbi Apoteket på måndag och köpa någonting mot halsbrännan. Tips?
Det är akut för sjuttsingen!

Lägg till att jag bara suttit och gråtit åt ALLT ikväll. När jag kommer på mig själv med att jag inte ens vet vad jag gråter för vid alla tillfällen så gråtskrattar jag istället.

Jag fortsätter kämpa med mitt mineralvatten och mina äppelskivor här framför en grym film; "Juno".

... Men gud, jag måste äta någonting... :/

Vecka 8

Ny vecka. 7+0, går in i vecka 8.
Från gravid.se
Du kanske har fått avsmak för vissa typer av mat. Ofta upplever gravida kvinnor motvilja mot både alkohol och tobak även om de tyckt om det före graviditeten. Det kan kännas som om håret är mer svårskött än vanligt. Det är möjligt att du har en lätt flytning från slidan, detta är fullt normalt så länge det inte kliar eller gör ont.

Barnet är nu sex veckor gammalt och 14-20mm långt från huvud till stjärt. Ögon, öron och näsborrar har bildats och huvudet ser mänskligt ut. Den närmaste veckan är viktig för hur ögon och inneröra utvecklas. I innerörat sitter organ för hörsel och balans. De flesta inre organ har fått sin grundläggande form, t ex. hjärta, hjärna, lungor och njurar.

Hjärtrytmen har normaliserats och kapaciteten förbättrats. Under den lövtunna huden ser man nu ett nätverk av blodkärl. Hittills har kroppen varit uppbyggd av brosk, men börjar nu ersättas av skelettceller. Benen i armar och ben hårdnar och växer betydligt på längden. Lederna i kroppen börjar bildas.


Under graviditeten förändras kroppen på många olika sätt, en vanlig åkomma är halsbränna och sura uppstötningar.

Det har länge ansetts att blivande mammor får hål eller fler hål i tänderna under graviditeten.

torsdag 7 augusti 2008

Millions of peaches, peaches for me!

Gah!
Jag såg någon på tv härom dagen som åt, eller pratade om persikor. Sedan dess är jag hooked. Så jag köpte persikor igår, två stycken, och nu efter att ha ätit en inser jag mitt misstag;

VARFÖR ENDAST TVÅ?

onsdag 6 augusti 2008

Knappt tidigt?

"Råkade" just klicka på "Beställ" på hm.com gällande ett par mama-jeans och en söt rutig mama-skjorta. Samt ett vitt mama-linne.

Jag vill inte köpa för mycket mama-kläder då man faktiskt bara använder dem under en begränsad tid. Go figure.
Men en del kommer ju garanterat behövas då jag knappast tänkte hålla mig inne under hela hösten och vintern.
Mina vanliga jeans stramade lite för mycket runt midjan för att det skulle kunna räknas som bekvämt idag.
Så jag tänkte ett par jeans, ett par kostymbyxor, och annars klänningar, tunikor och strumpbyxor.

Sambon ska få pröva en viss jacka han var sugen på, samt en kostym.
Jag slängde även in en svart höst/vår-kappa till mig själv, en o-gravid sådan, men vetefasiken om den kommer med då krediten förmodligen maxades ut nu. ;)
Eftersom jag inte planerar att gå upp mer än normal gravidvikt, dvs mellan 11-16 kg enligt mitt BMI, så tog jag min vanliga storlek, 38/M.
Lite skillnad från förra gången då mama-jeans i storlek XL stramade.


Me will be pwetty in dis. *bestämma*

måndag 4 augusti 2008

Att känna?

Jag känner mig inte gravid.

Igår mådde jag inte illa på hela dagen. Idag mådde jag visserligen illa men det var efter bastande och dåligt ätande under dagen, så det kan vara vilket som, och beror inte på bebisar.
Brösten gör inte ont.
Fettvalken på magen har lagt sig och jag ser ut precis som vanligt.
Förutom de otroliga mängder finnar som täcker hela kroppen.
Och mina humörsvägningar och mitt svärande åt sambon. Visserligen har han förtjänat min vrede de två gånger det hänt nu. Han började. ;)
Mitt humör var bara en reaktion på hans beteende mot mig. :)

Mina tvivlande tankar om att det kanske inte finns någon bebis har slagit till men jag har lugnat mig själv med att jag får veta, antingen via smärtor eller blödning, om bebis bestämmer sig för att flytta ut.
(Tror jag? Kan man få missfall utan några symptom om detta alls?)

Det känns läskigt och obehagligt och jag borde väl enkelt bara springa ner till apoteket och köpa ett nytt graviditetstest. Då är det ju ganska säkert och avklarat om vad som händer i kroppen.
Jag är gråtfärdig och rädd att det inte ska vara bebis.

Ge mig en bebiskula och 3:e september nu?

lördag 2 augusti 2008

I valet...

Jag funderar... Tänker...
Jag undrar om jag ska lägga av med kaffe ett tag framöver?

Huvudvärk kan ju förväntas, och lite pissigare humör, men min stackars sambo får ju stå ut med sådant i normala fall ändå. *flina*
Koffein är inte så bra för bebis och trots att jag normalt bara dricker en kopp kaffe per dag, så har jag idag druckit två och fått dåligt samvete.
Man kan ju alltid ta en kopp om man blir bjuden någonstans senare under graviditeten, men nu när det händer viktiga saker så kan ju ett alternativ vara att låta bli.

Med sonen drack jag kaffe och Cola i mängder. Jag tänkte helt enkelt inte på det.
Nu avstår jag ju helst från Colan, med undantag från härom kvällen då vi åt middag hos svärmor och jag nekade det vanliga vinglaset och drack Cola istället, på grund av sockret och koffeinet.
Till min och allas förvåning nekade jag även kaffekoppen som erbjöds till desserten, men slapp förklara anledningen.

Det är ganska onödigt. Socker och koffein. *konstatera*

Vecka 7

Om jag förstått saken rätt så går jag in i vecka 7 idag. (6+0)
Så här lite gravid har jag aldrig varit förut. ;)

Saxat från www.gravid.se
"Många kvinnor upplever yrsel efter att ha stått upp länge, vilket ofta beror på lågt blodtryck. Kvinnor med små bröst märker nu tydligare att brösten är större, även om alla förstoras. Bröstvårtorna kan redan nu vara mer framträdande och vårtgårdarna dvs den mörka huden kring bröstvårtorna mörknar ytterligare. Venerna i brösten framträder ofta tydligare, då blodflödet till brösten ökar. Din hjärtfrekvens ökar kraftigt och ämnesomsättningen ökar med upp till 25 %. Normalt sett kan en läkare nu fastställa graviditet genom vaginalundersökning.

Ditt barn börjar se mer mänskligt ut och svansen är nästan borta. Huvudformen är fortfarande ojämnt och framåtböjt. Mörka fläckar på vardera sidan om huvudet skall bli ögon, två hål är början på näsborrarna och det går att urskilja läppar och tunga. Ryggraden och hjärnan är nästan färdigbildad. De små knopparna som ska bli ben och armar växer snabbt. En tendens till fingrar och tår börjar växa fram. Hjärtat har nu en höger och vänster kammare och slår med ca 150 slag per minut. Det är ungefär dubbelt så fort som hos en vuxen. Lungor, inälvor, njurar, lever och inre könsorgan är nästan färdigutvecklade. Fostret är nu 7-13mm långt (mäts hjässa till stjärt).

Det här är ett känsligt skede då alla inre organ utvecklas, så det är viktigt att du inte utsätter fostret för något som kan påverka dess utveckling negativt."

Well then.
Yrsel har jag upplevt länge nu, och små bröst vet vi alla att jag inte har.
Jag fascineras av det här. :)