tisdag 10 februari 2009

Vecka 33

32+0
Vikt: 79,9 kg (Jahapp... Toast. *rysa*)

Är detta ditt första barn, så kanske barnet nu lägger sig tillrätta med huvudet nedåt inför förlossningen. För omföderskor kan det ibland dröja ytterligare några veckor.
När barnet väl lagt sig tillrätta så brukar det bli lättare att andas och har du haft magbesvär bör även det lätta nu.
Däremot ökar trycket nedåt och symtom som stickande känslor i bäckenet kan uppträda.

Ditt barn är ungefär 30 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 2,2 kg. Huden börjar ändra färg från röd till rosa och kroppen fortsätter att lagra underhudsfett.
Nu ökar inte mängden fostervatten längre utan ligger kvar på den här nivån fram till födseln.
Den här veckan växer hjärnan mycket snabbt och barnets huvud ökar ca 9,5mm.

Rörelserna i magen känns nu mer som rullningar än sparkar då det inte finns så mycket svängrum längre. Äntligen slipper du de där hårda träffarna mot revbenen.

Har du märkt att dina aktiviteter påverkar barnets beteende! Barnets aktivitetsnivå påverkas av hur mycket eller på vilka tider du äter, din kroppsställning och ljud från yttervärlden. Försök att ha en avslappnande stund varje dag, där du känner efter hur barnet rör sig.
Din barnmorska kan tala om hur ofta du bör känna barnets rörelser. Ungefär sex rörelser per timme kan du förvänta dig, men inte under hela dygnets alla timmar.

måndag 9 februari 2009

söndag 8 februari 2009

Let the boande begin!

Den vita, rutiga bebisfilten jag började på för en evighet sedan blev klar igår kväll.
Nu har jag väl inte stickat så ihärdigt som jag kunnat, då hade den varit klar för flera veckor sedan. :)
Men nuså...

Den blev ganska fin.

T o m sambon som retats lite, tyckt att jag var tant och att vi hittar nog filtar ute i butikerna, tyckte att den var fin. Eller så ljög han. Jag är rätt nöjd. :)



Då är det bara lilla Sackboy-dockan, och kanske ett par tossar, kvar. Tossar är jag osäker på. Mycket pill, väldigt sött, men knappt användbart. :)

Tick tack...

Tiden går.
Ibland för fort, och vissa gånger inte fort nog. :)

Ett liv som "normalviktig" känns så extremt avlägset just nu.
Jag börjar få ångest.
Javisst, jag har skakat av mig närmare 50 kg förut, men klarar jag eventuella 10 kg ner efter denna graviditet?
Tänk om jag kommer förbli fet och andfådd?

Efter middagen på kvällarna har jag passerat mitt skräckfyllda 80-streck på vågen.

Ja, jag är höggravid.
Nej, jag har inte gått upp så väldigt mycket egentligen.

Jag ligger på 10-11 kg upp nu. Men jag tyckte att bebis hade att ta av på kroppen innan.
*hänga läpp*

Jag har i alla fall klämt fram en magbild nu.
Tagen igår.
V 31+4.



Jag äter nog ganska vettigt ändå.
Har inga speciella cravings. Visst har det väl blivit lite mer glass på sistone än normalt, men det beror nog mest på att jag "tillåter" mig själv det mer nu.
Fast ja...

Det här med mjölken.
Jag dricker mjölk. Röd mjölk. Stora glas. Senast vid 03.40 inatt då jag vaknade och var plågsamt hungrig.
Gick upp på övervåningen och åt en banan och drack ett glas mjölk.
Lite så att jag skrattar åt mig själv som vaggade runt naken och åt banan mitt i natten.

tisdag 3 februari 2009

BM-besök.

Ytterligare ett BM-besök är avklarat.
Hon var sen, vi var stressade och arga.
Väldigt sen.
Och med lite stora bokstäver från sambon hörde jag hennes röst spricka upp och hon var nära till tårar.

Det löste sig.

Allt såg fint ut. Blodprover för Hb och socker ska jag ta innan nästa besök.

Blodtryck bra 121/77
Vikt +10,4 kg (hemmavägd sedan start/inskrivning)
S/F 28
Bebis hjärta 145.

Bebis ligger duktigt med huvudet ner men hade massor med plats för kullerbyttor.

Dessutom meddelade BM att hon pratat med överläkaren på Akademiska som ville ha in mig för ett tillväxt-UL och ett läkarbesök.
Dels för att det är svårt för BM att känna/läsa av bebis tillväxt ordentligt i och med bukplastiken. Hoppas jag att det beror på i alla fall.
S/F-måttet kan ju ligga lågt för denna vecka eftersom magen inte ger med sig på samma sätt.

Idag på eftermiddagen ringde en BM från Ackis och meddelade att vi fick tid för detta 11/2. Snabba puckar, men bra, om det nu skulle behövas någon åtgärd. *nervös*

Så... Valet och kvalet, when in Rome liksom:
Kika efter konvex eller konkav kroppsdel eller inte? ;)

Bebis kan ju vara en snålis även denna gång, men vi ska kanske ta chansen om vi får den?
Nyfikenheten finns ju även om det inte är SÅ viktigt. :)

Vecka 32

31+0
Vikt: 79,2 kg

Man kan lätt bli andfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir andfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig.
I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite.

Vid den här tidpunkten väger barnet cirka 1500 gram och är ungefär 40 cm lång. Nu kontrollerar barnet själv sin kroppstemperatur.
Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. På pojkar kommer nu testiklarna ner i pungen från att ha varit i ljumsken. Tånaglarna växer allt mer.
Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.

Buäh!

Jag glömde helt att ta magbild förra veckan. *sura*